Z miłości do ludzi i uznania wszystkiego tego, co pracuje przy człowieku na głębszych poziomach powstała potrzeba systemowego podejścia do tego z czym Klient do nas przychodzi i popatrzenia na ten problem wielopłaszczyznowo.
Gdy rodzice przychodzą do nas z dzieckiem, które "ma problemy w szkole", "nie mówi", "ma dysleksję, ADHD "itd. Podejście to pozwala nam spojrzeć na problem szerzej, ponieważ w terapii systemowej rodzinę traktuje się jako system, dla którego znajdują zastosowanie wszystkie prawa ogólnej teorii systemów, wykorzystywanej w wielu dyscyplinach nauki.
Jeśli więc w jakimkolwiek punkcie systemu pojawiają się problemy, to zakłada się, że dotyczą one całego systemu. Jeśli pragniemy zmienić jakiś element systemu, zmianie ulegną wszystkie pozostałe, itd.
Metodą pracy systemowej jaką zajmuje się w naszym Instytucie Aleksandra Hawel są Ustawienia systemowe wg Berta Hellingera. Metoda ta umożliwia dostrzeżenie nieświadomych uwarunkowań kształtujących nasze życie lub życie naszych dzieci. Bywają one bardzo silne i są przyczyną wielu życiowych problemów, chorób, wydarzeń.
"Nic nie jest takie jak nam się wydaje", to zdanie chyba najlepiej oddaje sedno tej metody, ponieważ pozwala popatrzeć na problem znacznie szczerze i głębiej niż zwyczajowo go widzimy.
Tego rodzaju podejście ma niezwykłą skuteczność dlatego, że zajmuje się przyczyną problemu a nie tylko powierzchownym niwelowaniem skutków.
Metoda Ustawień Systemowych wg Berta Hellingera natomiast przeprowadzana jest w formie sesji indywidualnych lub warsztatów grupowych.